MEB 11. Sınıf Felsefe MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesi Testi-1
Tebrikler - MEB 11. Sınıf Felsefe MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesi Testi-1 adlı sınavı başarıyla tamamladınız.
Sizin aldığınız skor %%SCORE%% en yüksek skor %%TOTAL%%.
Hakkınızdaki düşüncemiz %%RATING%%
Yanıtlarınız aşağıdaki gibidir.
Soru 1 |
Sokrates’in bilginin açığa çıkarılması amacıyla kullandığı maiotik yöntem ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Süreç soru sorarak başlatılır. | |
Sunulan kanıtlar ile karşı tarafa doğru bilgi öğretilir. | |
Yeni sorularla, verilen cevapların güçsüzlüğü gösterilir. | |
Doğuştan var olduğu düşünülen bilgiler ortaya çıkarılmaya çalışılır. | |
Tartışmaya dayalı bir yöntemdir. |
Soru 2 |
Antik Yunan medeniyetinde filozoflar, doğanın ve tüm varlıkların nasıl ortaya çıktığını sorgulamışlardır. Mitolojik açıklamalarla yetinmeyen ve doğaya yönelen filozoflar, evrenin temel bir ilkeye, ilk nedene, arkheye dayanarak var olduğunu düşünmüş ve ona yönelik görüşler sunmuşlardır. Örneğin bu ilk neden Thales’e göre soğuduğunda buz ısındığında buhar olan dolayısıyla her varlıkta farklı şekillerde bulunan su; Anaksimenes’e göre yoğunlaşması ve seyrekleşmesi ile bütün varlıkların oluşumunu sağlayan havadır. Demokritos ise bölünemeyen en küçük madde olan atomların bir araya gelerek ve birbirinden ayrılarak bütün varlıları oluşturduğunu düşünmüştür.
Parçaya göre, filozofların ilk neden açıklamaları ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
Parçaya göre, filozofların ilk neden açıklamaları ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
Açıklamalarında akıl ilkelerini kullanmışlardır. | |
Doğadaki maddelerin günlük yaşamdaki yerini gözlemlemişlerdir. | |
Açıklamalarını ilahi kaynaklarla temellendirmişlerdir. | |
Birbirlerinin fikirlerini geliştirerek kendi açıklamalarını oluşturmuşlardır. | |
Zıtlıkların uyumundan etkilenmişlerdir. |
Soru 3 |
Aristoteles varlığın oluşunu dört nedenle açıklar. Bunlar maddi neden, formel neden, fail neden ve ereksel nedendir.
Aşağıdakilerden hangisi, bu dört nedene ilişkin bir açıklama değildir?
Aşağıdakilerden hangisi, bu dört nedene ilişkin bir açıklama değildir?
Sebep - sonuç ilişkisi içinde bir oluş nedenidir. | |
Bir şeyin biçimsel nedenidir. | |
Maddenin biçim kazanmasını sağlayan nedendir. | |
Maddenin şekil kazanmasında dıştan bir itişi, hareketi başlatan nedendir. | |
Bir maddenin biçim kazanmasındaki amacını gösteren nedendir. |
Soru 4 |
Herakleitos, evrendeki tüm ögeler arasında sürekli bir çatışma ve savaş olduğunu ve her şeyin bir başka şeyin yıkımı ve ölümü sayesinde varlığa geldiğini öne sürmüştür.
Buna göre, Herakleitos’un “Bir nehirde iki kez yıkanılmaz.” sözü felsefenin aşağıdaki problem alanlarından hangisi ile ilgilidir?
Buna göre, Herakleitos’un “Bir nehirde iki kez yıkanılmaz.” sözü felsefenin aşağıdaki problem alanlarından hangisi ile ilgilidir?
Değişim | |
Arkhe | |
Ahlak | |
Bilgi | |
Değer |
Soru 5 |
Aşağıdakilerden hangisinin, Protagoras’ın ‘’İnsan her şeyin ölçüsüdür.’’ sözünü destekleyen bir örnek olduğu söylenemez?
Annesinin yaptığı yemeği ev ahalisinin beğenmesine karşın Ayşe’nin tuzlu bulması | |
Her insanın hoşuna giden parfüm kokusunun farklı olması | |
Eylül’ün, uzun saçlarının uçlarından kestirmek için kuaföre gidip tümden kısa saçlı olarak kuaförden ayrılması | |
Aslı’nın yeşil dediği elbiseye annesinin mavi demesi üzerine renk konusunda uzlaşamamaları | |
Kimya dersinde yaptıkları deney sonucu öğrencilerin suyun yüz derecede kaynadığını tespit etmeleri |
Soru 6 |
“Öğretmen öğrencisine yeni bir şey öğretmez, öğrencisinde zaten var olan bilgiyi doğru sorular sorarak açığa çıkartır.’’
Sokrates'in bu sözü aşağıdaki görüşlerden hangisi ile ilişkilendirilebilir?
Sokrates'in bu sözü aşağıdaki görüşlerden hangisi ile ilişkilendirilebilir?
Rasyonalizm | |
Empirizm | |
Kritisizm | |
Entüisyonizm | |
Septisizm |
Soru 7 |
I) Epiktetos II) Sokrates III) Thales IV) Aristoteles V) Gorgias
Verilen filozoflardan hangileri Anadolu’da yaşamıştır?
Verilen filozoflardan hangileri Anadolu’da yaşamıştır?
I, II, III | |
I, III, IV | |
I, III, V | |
II, III, IV | |
III, IV, V |
Soru 8 |
Sofistlere göre bilgi, algılayanın o andaki durumuna bağlıdır. Kişi, bir nesneyi, o anda nasıl algılıyor ise öyle bildirir. Sofistler bu nedenle bilginin, kişiye göre değiştiği sonucuna ulaşmışlardır. Birine doğru gelen şey, o kişi için doğrudur. Herkes için geçerli bir doğru yoktur. Sadece öznel düşünceler vardır.
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
İyiler bir çeşittir, kötüler ise çeşit çeşittir. | |
İnsan her şeyin ölçüsüdür. | |
Aklın yolu birdir. | |
Eğitim şarttır. | |
Bilim temel yol göstericidir. |
Soru 9 |
Aristoteles’e göre “Erdem, tercihlere ilişkin bir huydur. Akıl tarafından ve aklı başında insanın tercihiyle belirlenen, bizle ilgili olarak orta olanda bulunan huydur. Bu, biri aşırılık, öteki eksiklik olan iki kötülüğün ortasıdır.”
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
Erdem, aklına gelen her şeyi yapmaktır. | |
Erdem, duygularla hareket etmektir. | |
Erdem, ölçülü olmaktır. | |
Erdem, tercihler karşısında kararsız kalmaktır. | |
Erdem, sezgilerle hareket etmektir. |
Soru 10 |
Filozoflar, tözü; değişen durumlara karşı kalıcı olan, kendi kendine var olan, var oluşu için başka bir şeye ihtiyacı olmayan ilk varlık olarak açıklamışlardır.
Buna göre töz ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisine ulaşılabilir?
Buna göre töz ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisine ulaşılabilir?
Bilinemez bir niteliktedir. | |
Değişimin temelindedir. | |
Bağımsızca kendi içinde var olandır. | |
Uzayda yer kaplar. | |
Soyut bir ilkedir. |
Soru 11 |
Sofist filozoflardan Protagoras'a göre insan her şeyin ölçüsüdür. Bu anlamda herkes için geçerli bir bilgi olamaz. Var olan şeyler hakkında nesnel bir bilgiden bahsetmek olanaklı olmadığına göre, yapılması gereken çeşitli seçeneklerden daha yararlı olanı bulup onun peşinden gitmeye çabalamaktır. Sokrates bilgi konusunda sofistlerle aynı fikirde değildir. Ona göre insan varlığın bilgisine akıl yoluyla ulaşabilir. Akıl bilginin doğuştan taşıyıcısı durumundadır. Yapılması gereken uyku halindeki bu bilgiyi sorular yoluyla uyandırmaktır.
Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi Sokrates'in bilgi anlayışına uygun bir yargıdır?
Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi Sokrates'in bilgi anlayışına uygun bir yargıdır?
Bilgiye ulaşmak için deneyim gerekir. | |
Bilginin ölçütü uygulamada işe yaramasıdır. | |
Mutlak bilgiye ulaşılabilir. | |
Sezgi bilginin kaynağıdır. | |
Duyularla elde edilen bilgi doğrudur. |
Soru 12 |
"Aristoteles mantığının kökleri Platon’un idea öğretisindedir. Platon gibi Aristoteles için de, gerçek varlık tümeldir ve tümelin bilgisi de kavramdır. Ancak Aristoteles’e göre Platon, idealarla fenomenler, tümel ile tekil arasında inandırıcı bir bağ kuramamıştır."
Bu parçada sözü edilen, Aristoteles’in karşı çıktığı görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Bu parçada sözü edilen, Aristoteles’in karşı çıktığı görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Bilgiye ulaşma konusunda duyulara güvenilemez. | |
Genel geçer ve kesin bilgi ancak akıl yoluyla elde edilebilir. | |
İdealar, tek tek nesnelerin özüdür. | |
Gerçek varlık akılla kavranabilen idealar dünyasındadır. | |
İdealar ve fenomenler birbiri ile ilişkilidir. |
Soru 13 |
İlkçağ felsefesi deyince yaygın olarak Yunan felsefesi akla gelir ancak İlkçağ kavramı çok geniştir. Bu uzun zaman aralığında birçok kültür doğup gelişmiştir. Mısır, Mezopotamya(Sümer, Akad, Babil, Asur), Hitit, Fenike, Yahudi, Yunan, Pers, Roma, Kartaca kültürlerini de İlkçağ felsefesi içine dahil edebiliriz.
Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
Yunan felsefesi ilkçağ'da varolmuş bütün toplumları temsil eder. | |
İlkçağ felsefesi denince yalnız Yunan felsefesi akla gelmelidir. | |
İlkçağ felsefesi kavramı kronolojik olarak yalnızca bir dönemi ifade eder. | |
İlkçağ Felsefesi bir çok kültür ve düşünceyi içine alır. | |
İlkçağ Felsefesi miladi yılın başlamasıyla ortaya çıkmıştır. |
Soru 14 |
MÖ 6. Yüzyıl ile birlikte doğa filozofları varlığı, evreni yaptıkları gözlemlere dayanan, mitolojik unsurlar içermeyen bazı ilkeler ile açıklamaya çalışmışlardır. Örneğin Thales evreni açıklamaya çalışırken her şeyin temelinde ‘su’ olduğunu düşünmüştür. Anaksimenes ise ‘hava’nın yoğunlaşması ya da seyrekleşmesi sonucu varlıkların oluştuğunu ileri sürmüştür. Benzer şekilde Anaksimandros ilk nedeni ‘aperion’, Demokritos ise ‘atom’ ile açıklamaya çalışmıştır.
Bu parçada sözü edilen filozofların ilgilendikleri problem aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilir?
Bu parçada sözü edilen filozofların ilgilendikleri problem aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilir?
İdea | |
Logos | |
Arkhe | |
Oluş | |
Değişim |
Soru 15 |
Platon, varlıkların asıllarının idealar dünyasında olduğunu ve bizim gördüklerimizin birer yansıma olduğunu iddia eder. Buna karşı Aristoteles ise görünenler dışında ayrı bir dünyanın varlığını reddeder. Ona göre varlıkların asılları veya özleri bizzat varlıkların içindedir.
Buna göre Platon ve Aristoteles'in varlık anlayışları arasındaki fark aşağıdaki seçeneklerden hangisi ile ilgilidir?
Buna göre Platon ve Aristoteles'in varlık anlayışları arasındaki fark aşağıdaki seçeneklerden hangisi ile ilgilidir?
Varlığın var olup olmaması | |
Varlığın bilgisinin ulaşılır olup olmaması | |
Varlığın amacının olup olmaması | |
Varlığın özünün içkin olup olmaması | |
Varlığın yaratılmış olup olmaması |
Soru 16 |
Konfüçyüs’a göre “Zenginlik ve şeref herkesin istediği şeylerdir. Eğer bunlar doğru bir yolda kazanılmazsa pek çabuk kaybedilir. Fakirlik ve düşkünlük insanların nefret ettiği şeylerdir. Eğer insanlar dürüst davranmazlarsa kendilerini bunlardan sıyırmalarının imkânı yoktur.”
Bu açıklama ile Konfüçyüs, felsefenin hangi konusuna vurgu yapmıştır?
Bu açıklama ile Konfüçyüs, felsefenin hangi konusuna vurgu yapmıştır?
Bilgi | |
Spor | |
Varlık | |
Siyaset | |
Ahlak |
Soru 17 |
İlk çağ filozofu Protagoras'ın "İnsan her şeyin ölçüsüdür." sözünden hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılır?
Hakikat ve değer yargıları insanlara göre değişir. | |
Hiç bir şey yoktur; olsa da bilinemez; bilinse de başkalarına bildirilemez. | |
Değişim ve çokluk sadece duyuların bir yanıltmacasıdır. | |
İnsan evrende gerçekliğe sahip tek varlıktır. | |
İnsan toprak, hava, su ve ateşin meydana getirdiği bir nesnedir. |
Soru 18 |
Thales, Milet (Aydın)'te yaşamıştır. Felsefe alanında, evreni açıklarken tüm varlıkların “su”dan oluştuğunu savunmuştur. Milet okulunu kurmuştur. Felsefenin yanı sıra matematik, astronomi alanında çalışmaları vardır.
Herakleitos, Efes (İzmir)'te yaşamıştır. Evrenin ilk ilkesi olarak “ateş”i ileri sürmüştür. Değişim ile ilgili düşünceleriyle çağların ötesine geçen bir etki bırakmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi Thales ve Herakleitos için söylenebilecek ortak bir yargı değildir?
Herakleitos, Efes (İzmir)'te yaşamıştır. Evrenin ilk ilkesi olarak “ateş”i ileri sürmüştür. Değişim ile ilgili düşünceleriyle çağların ötesine geçen bir etki bırakmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi Thales ve Herakleitos için söylenebilecek ortak bir yargı değildir?
Anadolu'da yaşamış filozoflardır. | |
Değişim ile ilgili düşünceye sahiptirler. | |
Varlığın mahiyeti problemine cevap aramışlardır. | |
Evrenin ilk ilkesini açıklarken doğadaki varlıklara başvurmuşlardır. | |
Doğayı gözlemlemeleri felsefelerini oluşturmada etkili olmuştur. |
Soru 19 |
Platon "Devlet" adlı kitabında gerçekliğin iki yönünü dile getirir. Bunları duyuların ve akılsal olanın yani ideaların dünyası olarak isimlendirir. Her bir dünya için iki bilgi seviyesinden bahsedilir. Bunlar sanı ve epistemedir. Platon'a göre, insan her iki dünyanın üyesidir. İnsan, içinde yer aldığı bedeniyle duyulur dünyaya aittir. Aklıyla da idealar dünyasının bilgisine ulaşabilmeye yatkındır. Duyular aracılığıyla yalnızca fizik nesnelere ulaşılabilirken; akıl ideaya ait olan bilgiyi elde edebilir. Bu bilgi türü epistemedir. İnsan, bilgisini duyulur olanın ötesine, idealara dayandırmadığı sürece kesin bir bilgiye ulaşmış olmaz.
Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Doğru bilgi ideaların bilgisidir. | |
İdeaların bilgisi duyusal alana dayanır. | |
Sanı duyusal alana aittir, bu nedenle yanıltıcıdır. | |
İdealar salt akıl yoluyla bilinebilir. | |
Duyusal alanın bilgisi kesin değildir. |
Soru 20 |
Sofist filozoflardan Protagoras'ın görüşü şöyle özetlenebilir: "Var olanların var olduklarının da, var olmayanların var olmadıklarının da ölçüsü insandır." Aslında bu düşünce doğa filozoflarına bir tepki olarak yorumlanabilir. Bilindiği gibi doğa filozofları her şeyin kendisinden oluştuğu bir ilk ilkenin yani 'arkhe'nin peşindeydiler. Bu ilkeye Thales “su”, Anaximandros sınırsız ve sonsuz anlamında “aperion”, Anaximenes “hava” demiştir.
Parçaya göre sofistlerin ve doğa filozoflarının cevap aradığı iki soru sırasıyla aşağıdakilerden hangisidir?
Parçaya göre sofistlerin ve doğa filozoflarının cevap aradığı iki soru sırasıyla aşağıdakilerden hangisidir?
Varolan nasıl bilinebilir?-Varlığın ilk ilkesi nedir? | |
Varolan nedir?-Bilgi kaç türlüdür? | |
Varlık kaç türlüdür?-Bilgi nedir? | |
Bilginin kaynağı nedir?-Varlık var mıdır? | |
Hakikat nedir?-Evren nasıl oluşmuştur? |
Sınavı tamamlamak için butona tıklayınız, yanlışlarınız gösterilecektir.
20 tamamladınız.