TYT Türkçe Paragrafta Anlatım Biçimleri, Düşünceyi Geliştirme Yolları Testi-2
Soru Sayısı:8 | Sınav Süresi: 20 Dakika |
BAŞARILAR...
Başla
Tebrikler - Sınavı başarıyla tamamladınız.
Test Soru Sayısı: %%TOTAL%%
Doğru Cevap: %%SCORE%%
Yanlış Cevap: %%WRONG_ANSWERS%%
Başarı Oranı: %%PERCENTAGE%%
%%RATING%%
Test Soru Sayısı: %%TOTAL%%
Doğru Cevap: %%SCORE%%
Yanlış Cevap: %%WRONG_ANSWERS%%
Başarı Oranı: %%PERCENTAGE%%
%%RATING%%
Yanıtlarınız aşağıdaki gibidir.
Soru 1 |
Nietzsche’nin gündelik hayatta en çok kabul görmüş
cümlesi, “Müziksiz bir hayat hatadır.” olsa gerek. Gerçekten de profesyonel müzisyenler bir tarafa, sıradan bir
dinleyiciyi bile alıp başka dünyalara götüren, notaların
samimi vuruşuyla mutlu eden şey müziktir. İnsanoğlunun
ilk bulduğu hatta iletişim aracı gibi kullandığı sanat dalı
müzik olabilir mesela. Dolayısıyla müzik dinlemeyen, dinlemediğini söyleyen insanın hayatında bir şeyler eksiktir.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisinden yararlanılmamıştır?
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisinden yararlanılmamıştır?
A | Tanımlama |
B | Tanık gösterme |
C | Karşılaştırma |
D | Kişileştirme |
E | Örnekleme |
Soru 2 |
Anadolu topraklarında dolaşan gezginler karşılaştıkları
sayısız doğal, kültürel ve tarihî zenginlikten paylarını alırlar. Türkiye’yi, Türk-İslam kültürünü tanımak isteyenlerin
yolu mutlaka Selçuklu eserlerine de varır. Divriği Ulu Cami
ve Darüşşifası, Konya’daki Karatay Medresesi, Ahlat’taki
Selçuklu Mezarlığı, Alanya’daki tersane, Aksaray’daki
Sultanhanı gibi birçok yapı Anadolu topraklarında yapılmış mimari şaheserler olarak hayranlık uyandırır. Selçuklular matematikle statiği, mimarlıkla estetiği buluşturan
bu eserlerin ayrıntılarında taş ustalığının ve çinilerdeki
mavinin güzelliğinin sırrına ermişlerdi. Konya’daki Karatay Medresesi ve İnce Minareli Medrese, Erzurum’daki
Çifte Minareli Medrese ve Sivas’taki Gök Medrese gibi
yapıların taç kapıları içeriye girdiğinizde karşılaşacağınız
görkemli bir güzelliğin habercisi gibidir.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisine yer verilmemiştir?
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisine yer verilmemiştir?
A | Örneklemeye |
B | Açıklamaya |
C | Karşılaştırmaya |
D | Betimlemeye |
E | Deyimlere |
Soru 3 |
Gökyüzünün ışıl ışıl olduğu, yıldızların mışıl mışıl uyuduğu
bir geceydi. Yaz akşamlarının o tatlı esintisi ıhlamur ağacının mis kokusunu sürünmüş, koklayanların başını döndürüyordu. Sessizliğin hâkim olduğu bu güzel gecede yıldızlardan biri, göğün yüzünde yavaşça kaydı. Yıldız o kadar
yavaş kaymıştı ki yeryüzünde kimse onun göğe düştüğünü
fark edememişti. İşin tuhafı, kendisi de başına ne geldiğini anlayamamıştı. İçinde rengârenk balıkların yüzdüğü
bir ırmağa kocaman, parlak bir şey düştüğünde balıkların
hepsi çok korkmuştu. Bu da neydi böyle! Daha önce ırmağın içinde hiç bu kadar parlak bir şey görmemişlerdi. Önce
korkudan geriye çekilen balıklar, yavaş yavaş parlak şeyin
etrafında toplanmaya başladı. Bir anda ırmağın bütün balıkları bu parlak şeyin başucuna gelmişti. Çok geçmeden
etrafında toplandıkları şeyin bir yıldız olduğunu anlamışlar,
yıldıza sorgu dolu gözlerle bakmaya başlamışlardı.
Bu parçanın anlatımı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Bu parçanın anlatımı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A | Görme, işitme ve tat alma duyularıyla algılanacak ayrıntılar vardır. |
B | Sözcüklerin çağrışım gücünden yararlanılmıştır. |
C | Öyküleyici anlatım ağır basmaktadır. |
D | Kişileştirme yapılmıştır. |
E | Niteleyici sözcüklere yer verilmiştir. |
Soru 4 |
Kaside kelimesinin asıl anlamı kast etmek, bir şeye yönelmek, doğru yolda bulunmaktır. Bir edebiyat terimi
olarak ilk beyti kendi içinde, diğer beyitleri ilk beyitle kafiyeli olmak üzere en az 15 beyit uzunluğunda ve aynı
vezinde söylenmiş nazım biçiminin adıdır. Genellikle 31
beyitten 99 beyte kadar uzunlukta yazılsa da beyit sayısı
konusunda kesinlik bulunmamaktadır. Tanımlarda geçen
“uzun şiir” ise görece bir niteleme olup terkibibend, terciibend dışındaki nazım şekillerine göre daha uzun yazılmasındandır. Kasidenin uzunluğu aslında kafiye bulma
zorluğu ile de ilişkilidir. Kasideler divanlarda genellikle
başta yer alır.
Bu parçanın anlatımı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Bu parçanın anlatımı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A | Karşılaştırmadan yararlanılmıştır. |
B | Açıklayıcı anlatım kullanılmıştır. |
C | Sayısal ifadelere yer verilmiştir. |
D | Tanımlama yapılmıştır. |
E | Benzetme vardır. |
Soru 5 |
Mandovi’nin met cezirle ortaya çıkan nehir yatağının parıltılı yüzeyinde çamur zıpzıpı denen canlılar oturuyor. Bir
Hint karabatağı, bereketli geçmiş bir balık avının ardından
kanatlarını açmış, güneş ışınlarını emercesine hareketsiz
duruyor. Benekli kanatlı yeşil bir çulluk, uzun gagasıyla yakalayabileceği bir av arayışında, çamurda dikkatlice geziniyor. Sıcak hava akıntılarına yol alan avcı kuşları incelerken yarı saklanmış bir ishak kuşu yüksek bir daldan bana
bakıyor. Ağaçta oturan bir Malabar gri öküzburnu, güneşten rengi solmuş şapkamın modası geçmişliği karşısında
ötüşüyle alay ediyor.. Güneş, açık ve mavi gökyüzünde
yükselirken ellerinde çantalar taşıyan çiftler görüyorum.
Belki de Panjim’in ucundaki Miramar Plajı’nın yumuşak
kumlarında bir gün geçirmeyi planlıyorlar. Hele akşamüzerinin romantik atmosferi muhteşem bir gün batımıyla tamamlanınca Goa kıyıları yeryüzünün en güzel yerlerinden
birine dönüşüyor. Onların aksi istikametinde, Fontainhas
Bölgesi’nin rengârenk cephelerine doğru devam ediyorum.
Ev numaralarının ve sokak isimlerinin mavi-beyaz renkli çiniler üzerine işlendiği dikkatimden kaçmıyor.
Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A | Bütün duyu organlarıyla algılanabilecek ayrıntılar vardır. |
B | Betimleyici ögeler ağır basmaktadır. |
C | Doğa, devinim içinde verilmiştir. |
D | Kişileştirme yapılmıştır. |
E | Sözcüklerin çağrışım gücünden yararlanılmıştır. |
Soru 6 |
“Klasik” demek, her zaman için yeni demektir. Biz klasikleri okuyarak da bugünü takip edebiliriz, an’ı anlayabiliriz.
Yeni çıkan eserlerden başını kaldıramayanlar da bunu
biliyor elbet. Ama işlerine gelmiyor, bu gerçek. Sadece
klasikleri okumanın yanlış olduğunu söylerler ama sürekli yeni çıkanları okumanın etkilerini düşünen az gibi.
Sadece yeni eserleri okumak, şayet edebî eser vermek
istiyorsak, çok yanlış bir metot. Akademik bir makale yazdığımızı düşünelim. Temeli muhakkak literatür olmalı.
Zaten “Geçmişte bunlar yazıldı, benim de diyeceklerim
şunlardır.” demektir aslında akademisyenlik. Önceki tartışmaları ve birikmiş bilgiyi göz ardı ederek bilimsel eser
veremeyiz. Edebî eser vermenin raconu da bu bence.
Geçmişteki tartışmaları bilmeden yazmamalıyız. “Büyük
şehirde, kalabalık içinde yalnız hisseden” bir karakter yazalım mesela. Klasikleri okumadıysak orijinal bir karakter
yazdığımızı sanarız. Hâlbuki çokça işlenmiş bir konu değil mi bu? Sadece bugünün edebiyatından beslenenler,
sanıyorum hiçbir zaman kaliteli eser veremeyeceklerdir.
Bugünün edebiyatçılarına kulak tıkamak da aynı şekilde
bir başka yanlış olur tabii. Onu da ifade etmek gerek.
Bu parça için;
I. Tartışmacı anlatım ağır basmaktadır.
II. Kanıları değiştirme amacı vardır.
III. Tanımlamaya yer verilmiştir.
yargılarından hangileri doğrudur?
Bu parça için;
I. Tartışmacı anlatım ağır basmaktadır.
II. Kanıları değiştirme amacı vardır.
III. Tanımlamaya yer verilmiştir.
yargılarından hangileri doğrudur?
A | Yalnız I. |
B | Yalnız II. |
C | I ve II. |
D | II ve III. |
E | I, II ve III. |
Soru 7 |
Bugün ülkemizin nüfusu 81 milyon civarında. Peki, gelecek yıl ya da beş yıl sonra nüfusumuz ne olacak? BM’nin
hazırladığı bir sitede her ülke, bölge ya da kıtanın bugünkü veya gelecekteki nüfusu, nüfus bileşimi hakkında ayrıntılı bilgilere ulaşabiliyorsunuz. Örneğin Cumhuriyet’imizin 100. kuruluş yıl dönümünde nüfusumuz yaklaşık 85
milyon, 2050 yılında da 99 milyon olacakmış.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangilerine başvurulmuştur?
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangilerine başvurulmuştur?
A | Tanımlama – örnekleme |
B | Betimleme – karşılaştırma |
C | Sayısal verilerden yararlanma – açıklama |
D | Sayısal verilerden yararlanma – tartışma |
E | Öyküleme – kişileştirme |
Soru 8 |
Sanatçının kitabında toplam on iki öykü bulunuyor. Öykülerin çoğunda zamanın ardıl akışı, hatırlamalar yoluyla
ve bilinç akışı tekniği kullanılarak kesiliyor. “Mandalina”da;
otogardaki veda sahnesiyle başlayan öykünün olay akışı,
“Peruğuna ilk taktığı gün karşılaşmışlardı.” cümlesiyle kesilip geriye dönülüyor ve Meryem’le Ceyhun’un tanışmaları, Ceyhun’un Meryem’i ailesiyle tanıştırması anlatıldıktan
sonra öykü tekrar otogardaki veda sahnesine bağlanıyor.
Aynı teknik, “Beraber Dönmek”te de söz konusu. Sorunlu
bir kocası olan kadın kahraman, babaannesinin köydeki
cenazesine geliyor; sabahleyin mezarlığa gidiş dönüş sürecinde, iç konuşmalar ve hatırlayışlarla öykünün düz, kronolojik akışı kırılıyor. Böylece olaylar, düz bir çizgide ardıl
olarak değil de kesik kesik, bir içe bir dışa dönüşler hâlinde
akıyor. Aynı kurgu tekniği, “Aziz Messi”, “Müsait Bir Yerde”,
“Hayat Budur İşte” adlı öykülerde de var.
Bu parça için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Bu parça için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A | Bir eleştiri yazısından alınmıştır. |
B | Alıntıya yer verilmiştir. |
C | Açıklayıcı anlatım ağır basmaktadır. |
D | Okurun kanılarını değiştirme amacı vardır. |
E | Örneklemeden yararlanılmıştır. |
Sınavı tamamlamak için butona tıklayınız, yanlışlarınız gösterilecektir.
Sonuçları al.
8 tamamladınız.
← |
Liste |
→ |
Geri dön
Tamamlananlar işaretlendi.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | Son |
Geri dön
Başarıyla tamamladınız.
sorular
soru
Aldığınız skor
Doğru
Yanlış
Partial-Credit
Sınavı henüz tamamlamadınız. Eğer sayfadan ayrılırsanız, verdiğiniz yanıtlar kaybolacak!
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
İpucu
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Sona erdi
Daha çok pratiğe ihtiyaç var
Böyle devam et
Kötü değil
İyi çalışıyor
Mükemmel